Łożyska stożkowe

łożyska stożkowe

Łożyska stożkowe są odmianą łożysk tocznych, w których elementy mają charakterystyczny kształt ściętych stożków. Poruszają się po bieżni o podobnej formie. Najważniejszą cechą łożysk stożkowych jest fakt, że mogą one przenosić takie same obciążenia osiowe i promieniowe. Najczęściej produkty tego typu stosuje się w konstrukcjach pojazdów mechanicznych.

 

Łożyska stożkowe – Wama-Service

NSK produkuje szeroką gamę metrycznych i calowych łożysk stożkowych. Łożyska te składają się z luźnej miski pierścienia zewnętrznego i stożka pierścienia wewnętrznego, rolek i kosza ustalającego. Łożyska te mogą przenosić duże obciążenia poprzeczne i wzdłużne w jedną stronę. Ponadto seria HR jest wyposażona w większe i liczniejsze rolki, dzięki czemu dysponuje większą nośnością.

Łożyska stożkowe są najczęściej montowane parami. Odpowiedni luz wewnętrzny uzyskuje się przy tym dzięki dostosowaniu odległości wzdłużnej pomiędzy pierścieniami wewnętrznymi i zewnętrznymi obu łożysk.

Oprócz łożysk stożkowych jednorzędowych dostępne są również wersje dwu- i czterorzędowe, mogące przenosić obciążenia wzdłużne w obie strony. Łożyska stożkowe NSK są zazwyczaj wykonane z hartowanej na wskroś stali wysokowęglowo-chromowej.

 

Oznaczenia łożysk stożkowych calowych i metrycznych

Pomocne w wyborze odpowiednich łożysk stożkowych są ich oznaczenia różne dla łożysk calowych i metrycznych. Łożyska stożkowe metryczne oznaczone są serią numerów: 302, 303, 313, 320, 322, 323, 329, 330, 331, 332. Z kolei oznaczenia łożysk stożkowych calowych składają się z trzech elementów, takich jak symbol podzespołu wewnętrznego, znak "/" oraz symbol pierścienia zewnętrznego np. 44643/44610 lub 44643/610. Oznaczenia obu pierścieni oprócz cyfr posiadają również jedną lub dwie litery określające klasę obciążenia:

  • LL – mniej niż lekkie,
  • L – lekkie,
  • LM – lekko-średnie,
  • M – średnie,
  • HM – średnio ciężkie,
  • H – ciężkie,
  • HH – bardziej niż ciężkie.

 

Smarowanie smarem łożysk stożkowych

W celu ułatwienia konserwacji i kontroli łożyska stożkowe należy smarować smarem. Doboru odpowiedniego smaru dokonuje się, uwzględniając warunki pracy łożyska oraz zwracając szczególną uwagę na ilość napełnienia stosowaną do przestrzeni wewnętrznej oprawy. Łożyska należy wypełniać smarem w takiej ilości, aby swobodnie dotarł on do powierzchni obrzeża pierścienia wewnętrznego oraz powierzchni gniazd koszyka. Zarówno ilość smaru, jak i jego stan jest niezwykle istotna, zwłaszcza w przypadku wycieków smaru bądź w sytuacji, gdy konieczne jest zachowanie małego momentu obrotowego.

 

Gdzie wykorzystuje się łożyska stożkowe?

Łożyska stożkowe znajdują swoje zastosowanie przede wszystkim w miejscach, w których występują obciążenia złożone. Najczęściej wykorzystuje się je w konstrukcjach, gdzie nie sprawdzą się klasyczne łożyska kulkowe. Modele stożkowe radzą sobie bowiem z bardzo dużym naciskiem, dlatego wytrzymują działanie większych sił niż inne warianty.

Najczęściej z łożysk stożkowych korzysta się w motoryzacji. Wchodzą one w skład m.in. skrzyni biegów oraz piast. Oprócz tego łożyska stożkowe można zastosować także w walcarkach. To bardzo wytrzymałe, a zarazem uniwersalne produkty. W naszym asortymencie znajdziesz wiele modeli łożysk tego typu, pozwalających na wykorzystanie w różnych gałęziach przemysłu.

Dobór odpowiednich łożysk jest niezwykle ważny. W przypadku, gdy obciążenie łożysk stożkowych w trakcie pracy stanie się zbyt małe, pomiędzy wałeczkami a bieżniami pojawia się poślizg. Może to doprowadzić do zatarcia smugowego. Dzieje się tak szczególnie w przypadku dużych łożysk, które wyposażone są w ciężkie wałeczki i koszyk. W celu uniknięcia takich sytuacji, podczas doboru komponentów, zalecamy skorzystać z pomocy naszych specjalistów.

Zapraszamy do kontaktu osoby zainteresowane wysokiej jakości łożyskami stożkowymi. Dbamy o to, by były to produkty niezwykle trwałe, pozwalające na bezproblemowe korzystanie z nich przez długie lata. Do każdego zlecenia podchodzimy indywidualnie, stawiając na idealne dopasowanie parametrów łożyska do jego planowanego zastosowania.