Łożyska igiełkowe
Łożyska igiełkowe zostały stworzone z myślą o pracy ciągłej. Cechują się one dużą nośnością i sztywnością. Są mało odporne na brak osiowości wału i nie przenoszą obciążeń osiowych. Zazwyczaj wykorzystuje się je w połączeniu ze specjalnymi koszykami. Łożyska igiełkowe są dość tanie w stosunku do swoich właściwości. Mogą osiągać duże prędkości bez obawy o uszkodzenie elementu. Produkty tego typu można również łatwo dostosować do konstrukcji konkretnego wału lub oprawy.
Łożyska igiełkowe od Wama-Service
Łożyska igiełkowe w wykonaniach HK, BK, NA, RNA, NK, NKS, NKI, NKIS, NKIA, NKIB, NJA, DNJB, NKJA, NKJB, NAXK, NAXR, NX, NKX, NKXR, RNAO, NAO, K, KZK, KBK.
Łożyska igiełkowe są łożyskami wałeczkowymi o cienkich i długich w porównaniu do średnicy elementach tocznych, zwanych igiełkami. Łożyska te pomimo nieznacznej wysokości przekroju mają dużą zdolność przejmowania obciążeń i nadają się szczególnie do tych łożyskowań, których przestrzeń zabudowy w kierunku promieniowym jest ograniczona.
Oferujemy wiele różnych wykonań łożysk igiełkowych:
- łożyska igiełkowe cienkościenne – przelotowe i nieprzelotowe,
- łożyska igiełkowe pełne i bez pierścienia wewnętrznego,
- złożenia igiełkowe,
- łożyska igiełkowe bez obrzeży na pierścieniu zewnętrznym,
- łożyska igiełkowe nastawne,
- łożyska igiełkowe kombinowane z łożyskiem kulkowym,
- łożyska igiełkowe kombinowane z łożyskiem kulkowym wzdłużnym,
- łożyska igiełkowe kombinowane z łożyskiem walcowym wzdłużnym.
Budowa łożysk igiełkowych
Łożyska igiełkowe posiadają wałeczki przypominające długie igły. Średnica tych elementów toczonych nie przekracza 5 mm. Igiełki mają zazwyczaj lekko zataczane końce w celu zapobiegania zaklinowaniu się ich pomiędzy płaszczyznami, między którymi się znajdują. Wpływa to na zwiększenie eksploatacyjnej trwałości pierścienia. Łożyska te mają mały przekrój poprzeczny oraz są hartowane i szlifowane, dzięki czemu osiągają maksymalną nośność.
Poszczególne rodzaje łożysk igiełkowych różnią się względem siebie budową. Standardowe wersje składają się z:
- pierścienia zewnętrznego,
- pierścienia wewnętrznego,
- koszyka,
- złożenia igiełkowego.
Modele niestandardowe wyposażone są w dodatkowe, specyficzne elementy.
Łożyska igiełkowe uszczelnione (cienkościenne i z obrabianymi pierścieniami) są poddawane smarowaniu fabrycznemu. Do jego wykonania stosowany jest smar plastyczny na bazie oleju mineralnego w zagęszczaczu złożonego mydła litowego. Fabryczne smarowanie łożysk ułatwia montaż i eksploatację pierścieni. Dzięki temu łożyska uzyskują również doskonałe zabezpieczenie przed korozją na czas przechowywania. Łożyska uszczelnione nasmarowane mogą pracować w temperaturze od -20°C do +100°C.
Gdzie wykorzystuje się łożyska igiełkowe?
Łożyska igiełkowe znajdują swoje zastosowanie przede wszystkim w przemyśle motoryzacyjnym oraz lekkim. Są bowiem stosowane do obrabiania akumulatorów czy części widlastych przegubów. Często wchodzą w skład sprzętu AGD używanego w gospodarstwach domowych. Mogą być wykorzystywane również w wielu innych gałęziach przemysłu, szczególnie tam, gdzie wymagana jest ciągła praca maszyn, np. w przemyśle użytkowym (maszyny drukarskie, kompresory czy urządzenia dziewiarskie, służące do produkcji dzianin). Łożyska igiełkowe wykorzystywane są także w przemyśle kolejowym do wykonywania części hamulców. Znajdują one zastosowanie w przemyśle maszynowym oraz elektromaszynowym. Dodatkowo są stosowane również przez producentów pilarek, kosiarek czy narzędzi robotniczych spalinowych.
Oferujemy szeroki wybór takich produktów, dlatego każdy użytkownik może dopasować odpowiedni model do warunków i intensywności eksploatacji. W naszym asortymencie znajdziesz również wiele innych typów łożysk. Wśród nich pojawiają się przede wszystkim łożyska miniaturowe czy walcowe. Dbamy o to, by wszystkie oferowane elementy cechowały się odpornością na konkretne obciążenia oraz długą żywotnością. Zapraszamy do kontaktu klientów zainteresowanych zakupieniem łożysk igiełkowych lub innych w dowolnych ilościach.